3 Aralık 2013 Salı

Sizinkiler (Romanlar), Bizimkiler (Goncolar)

(02/08/2011) Selanik-Fethiye 2. kuşak mübadele muhaciri Osman Kaplan adıyla maruf Balıkçı Osman veya KURDO Osman... Alkolü bırakalı bir hayli zaman oldu. Şimdi 5 vakit namaz kılıyor. Bir öğle namazından çıktı yüce Allaha sessizce niyaz ederken densizin biri yanına yanaştı.

—Osmancım Allah kabul etsin
—Allah senden de razı olsun
—Sizinkilerden (Romanlardan) bir İzmirli Murat Geldi var ya! Ona bir ay bedava ev verdim şimdi de çık diyorum ama evimden çıkmıyor.

Osman'ın gözleri fal taşı gibi açıldı. Ha küfür etti ha edecekti ama cami avlusunda olduğunu hatırlayıp vaaz geçti.

—Cenabı Allah insanları yaratırken sizinkiler bizimkiler diye ayırt etmedi. Sizinkilere de bizimkilere Allah sabır versin, diyerek "ya sabır ya sabır" diye diye sabrına hâkim oldu.

***

5 esnaf arkadaş konuşuyorduk. Birol damdan düşercesine lafa girdi.

— Sen Çingenesin sen buçuksun!

Birden yer yuvarlağı başıma yıkıldı, çığlıklar atıyordum öldüm gibi bir şey oldu. Düşünmeye başladım, ekmek yerken ekmeğimizi ikiye kırıp yediğim insan bu muydu? Ama öfkemi dizginliyemiyordum. Ana avrat delice küfür etmeye başladım. Kuduz köpek gibiydim. Salyalarım ağız boşluğumun iki kenarından pervasızca dışarıya doğru köpürüyordu. Küstüm bir daha konuşmadım.
***

Bir gün Adamın biri çakmağına gaz doldurttu. Ödemeyi de bütün on lira ile yaptı. Çakmakçı Roman Ertan da paranın üstünü bozuk metal paralarla denkleştirdi. Adam!

-Ya! Ne bu ya! Çingene parası mı veriyorsun?

Ertan birden çıldırdı. Adamın elini kopartırcasına çakmağı elinden çekip aldı. Sonrada doldurduğu gazı havaya boşaltı.

-Bak: bu senin Çingene parası dediğin paraların üzerinde Türkiye Cumhuriyeti parasıdır yazıyor. Ayrıca biz Romanları aşağıladığınız şu deyimlere de bir bak: (Çingene borcu, dağınık borç.) (Çingene çergesi, pis yer. ) (Çingene parası, bozuk para,) (Çingene palamudu, palamudun küçüğü) gibi tabirler halen geçerliğini koruyor ve de bu sözlerle Roman toplumu aşağılanıyor.

***

İnanın ki böylesi bir zihniyetin sahipleri biz Romanları ne kadar aşağılamaya kalksa da başaramayacaklardır. Biz bu vatana bu Cumhuriyete bu bayrağa sonsuza dek bağlıyız. Kendilerinin eşit insanlar üzerinde egemen, hükümran olduklarını zannedenler bir gün Özgür Çingenelerden derslerini alacaklar, yaptıklarının ne kadar yanlış olduğunu anlayacaklardır. Sizler isteseniz de istemeseniz de biz Romanlar bu vatanın öz evlatlarıyız. 

Ne yazıkki en samimi en içten en iyi bildiğimiz Goncolar dahi bizlere yaklaşımlarında keyfince mesafeli ve de geçmişten adeta öç alırcasına yaklaşmakta ve de davranabilmektedirler... 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder